Сковорода Григорій Савич (1722-1794) був видатним українським філософом, поетом, просвітителем і перекладачем. Його ім’я стало символом не лише української, а й світової духовної спадщини. Григорій Савич народився 3 грудня 1722 року в селі Чорнухи на Полтавщині в родині малоземельного козака. Батьки, відзначаючись глибокою побожністю та моральністю, виховали сина у дусі праведності та внутрішньої дисципліни. Уже з дитинства Григорій був схильний до інтелектуальних пошуків і самопізнання, що стало основою його майбутніх філософських поглядів.
У 1738 році, після закінчення місцевої школи, він вступив до Київської академії, де здобув значні знання з філософії, літератури, мов, зокрема латини, грецької, німецької, та західноєвропейської культур. Блискучі успіхи в навчанні привели його до Петербурга, де він працював у придворній співацькій капелі. Однак, навіть потрапивши в елітне середовище, Григорій не зупинився на досягнутому, і вже в 1750 році вирушив у подорож до Європи, відвідавши Австрію, Польщу, Словаччину, Німеччину, де познайомився з передовими філософськими ідеями та поглибив свої знання про культуру цих країн. Ця подорож мала величезний вплив на формування його поглядів, зокрема на його уявлення про життя, свободу та духовність.
Повернувшись в Україну, він працював у Переяславському колегіумі, де почав викладати філософію, поетику та етику, водночас займаючись духовним самопізнанням та просвітницькою діяльністю серед народу. Його прагнення передати людям глибоке знання про внутрішній світ, про сутність людини і її місце у Всесвіті, стали основними рисами його педагогічної діяльності. Усі його твори, від філософських трактатів до поезії, несли ідею духовного просвітлення і самопізнання.
Найвідоміший його твір — «Сад божественних пісень», у якому він викладає своє розуміння світу, Бога, людини і природи. Григорій Сковорода не був прихильником матеріалізму або схоластичних догм. Він вважав, що людина має бути вільною, а її внутрішній світ — основним джерелом істинного щастя. Його думки були передовими для того часу і часто шокували оточуючих.
Особливе місце у його житті займала подорож, пізнання самого себе та світу навколо. Він проводив багато часу на природі, де вчився слухати і розуміти голос свого внутрішнього «я», через який відчував зв’язок з Богом. Його ідеї про «внутрішнє очищення» і пізнання себе через самопізнання стали основою його філософії, що й сьогодні продовжує впливати на багатьох.
У 1794 році, на 72 році життя, Сковорода помер. Перед смертю він попросив поховати себе на пагорбі під деревом, з написом на могилі: «Світ ловив мене, та не спіймав». Це стало символом його духовної свободи, яка не підкорювалася жодним зовнішнім обставинам.
Творчість Сковороди стала основою для розвитку не тільки української, але й світової філософії. Його праці сприяли формуванню ідей гуманізму і просвітництва в Україні та за її межами. Він є одним з найяскравіших представників української інтелектуальної та духовної спадщини, а його погляди і досі актуальні для сучасного світу.
Сковорода залишив незабутній слід в історії. Його вчення не зникло в часах змін і невизначеності, і його ім’я стало символом мудрості, свободи та внутрішнього прозріння. Його творчість і зараз надихає численні покоління на пошуки власного шляху до істини та духовного очищення.




