Юрій Михайлович Мушкетик — життя, що перетворило слово на силу
Юрій Мушкетик — один із найяскравіших постатей української літератури другої половини ХХ століття. Його ім’я стало символом глибокої художньої правди, людяності й пошуку морального імперативу в складних історичних перипетіях. За понад тридцять років літературної діяльності Мушкетик створив низку емоційно наповнених і концептуально глибоких творів — більше десятка романів, повісті, оповідання, новели, п’єси, які не лише віддзеркалюють час, а й формують у читача відчуття духовної відповідальності.
Народився Юрій Михайлович 21 березня 1929 року в селі Веркіївці на Чернігівщині — в родині інтелігентів. Батько викладав у місцевій школі, мати брала активну участь у громадському житті, очолювала колгосп. Ці прості, але наповнені гідністю умови життя сформували світогляд майбутнього письменника, заклали в нього глибоку повагу до праці, відповідальність перед людьми й любов до рідного слова.
Як і мільйони його ровесників, він змушений був рано подорослішати — війна увірвалася в дитинство, залишивши в душі невигойні рани. Цей гіркий досвід, який не можна забути, стане потужним імпульсом у його творчості. У повісті «Вогні серед ночі» (1959) автор відтворює трагічні картини воєнного часу очима дитини, а згодом у повісті «Чорний хліб» (1960) він повертається до повоєнного буття поліського села, змальовуючи людську стійкість, понівечену долю та надію, що пробивається крізь труднощі.
У 1953 році Юрій Мушкетик закінчив Київський університет, а потім навчався в аспірантурі на кафедрі української літератури. Його захоплення історією, глибинне знання літературного процесу й уміння бачити в художньому слові моральний компас перетворили його з літературознавця на майстра художнього письма.
Літературний дебют письменника відбувся в 1954 році — тоді видавництво «Радянський письменник» надрукувало його історичну повість «Семен Палій». Твір одразу ж переклали російською й опублікували у відомому журналі «Дружба народов», а також видали окремою книжкою у Москві. Попри виявлену критику, що стосувалася композиційної побудови та глибини характерів, повість мала успіх у читачів. Згодом автор переробив її, надавши глибшої драматургії та психологізму — саме цей варіант увійшов до двотомника його творів, виданого у 1979 році.
Важливу роль у творчому становленні Юрія Мушкетика відіграла його робота в журналі «Дніпро», де він понад двадцять років був спочатку відповідальним секретарем, а потім і головним редактором. Це дало йому не лише редакторський досвід, а й постійне відчуття пульсу літературного життя. Роман «Серце і камінь» (1962) став важливим кроком до звернення до тем сучасності, до розмови про людину, її боротьбу зі світом, із собою.
Справжній прорив у творчості Мушкетика — роман «Крапля крові» (1964), відзначений Республіканською премією ім. М. Островського. Його проникливість, психологічна глибина та драматизм вивели автора до когорти провідних прозаїків доби. У 1980 році роман «Позиція» отримав Державну премію УРСР ім. Т. Шевченка — найвищу літературну відзнаку.
Варто згадати й інші вагомі твори 60–70-х років: збірку новел «Зеленеє жито» (1965), повість «День пролітає над нами» (1967), роман «Останній острів» (1969), в яких Мушкетик розкриває складність людських доль, боротьбу за моральний вибір, пошуки істини.
У 1972 році письменник експериментує з формою та тематикою: фантастично-пригодницька повість «З’їж серце лева» переносить читача в часи середнього палеоліту, де пращури сучасної людини проходять свій шлях до самоусвідомлення. У 1976 році він створює документальну повість «На круті гори», присвячену видатному вченому Віктору Глушкову — творцеві кібернетики в СРСР.
Кінець 70-х — 80-ті роки стали періодом творчої зрілості: один за одним виходять твори, які підтверджують його майстерність і глибину. Це романи «Жорстоке милосердя» (1973), «Біла тінь» (1977), філософськи забарвлені «Смерть Сократа», «Біль», «Суд над Сенекою» (1978), «Вернися в дім свій» (1981), «Віхола» (1982), «Рубіж» (1984), «Обвал», «Жовтий цвіт кульбаби», «Сльоза Офелії» (усі 1985 року), а також історичний роман «Яса» (1987), який став завершальним акордом у цьому періоді творчості.
Кожен із цих творів — не просто літературне полотно, а глибоке філософське осмислення людини у часі, її вибору, честі, болю і надії. Мушкетик — це не лише прозаїк, а мислитель, який знав, що слово здатне стати рятівним світлом у найтемніші хвилини історії. Його творчість — це заклик пам’ятати, мислити й не зраджувати собі.
Юрій Мушкетик — не просто письменник свого часу. Його спадщина — це живе дзеркало української душі.




