• чохли на телефони
  • інтернет-магазин комплектуючі для ПК
  • купити телевізор Одеса
  • реклама на сайті rest.kyiv.ua

Біографія Іздрик Юрій Романович

Біографія Іздрик Юрій Романович

Іздрик Юрій Романович — голос модерної української культури

Юрій Романович Іздрик, знаний також як Юрко Іздрик, народився 16 серпня 1962 року в Калуші — місті, де пульс української культури зливається з ритмами щоденного життя. Він — не просто український письменник, поет і культуролог, а справжній митець широкого творчого діапазону: від літератури й малярства до музики та філософських рефлексій. Автор і натхненник легендарного журналу “Четвер”, Іздрик по праву вважається одним із провідних представників так званого “станіславського феномену” — літературно-культурного явища, що виросло на західноукраїнському ґрунті й здобуло визнання далеко за його межами.

Ранні роки: формування внутрішнього світу

Іздрик зростав у родині, де цінувалася освіта, дисципліна й тонке чуття до прекрасного. Ще у школі він демонстрував неабиякі здібності: був відмінником, вирізнявся любов’ю до точних наук, особливо математики, й водночас глибоко цікавився мистецтвом. У юному віці грав у шкільному музичному ансамблі, а також закінчив музичну школу по класу віолончелі та фортепіано. Не зупинившись на цьому, самостійно опанував гітару й мандоліну — його потяг до багатогранного самовираження проявлявся вже тоді.

Студентство: на межі наук і мистецтва

Після школи Юрій вступив до Львівського політехнічного інституту, де здобував інженерну освіту. Проте технічні науки не обмежили його інтересів: він занурився у світ історії мистецтва, відвідував лекції з естетики, грав у студентському рок-гурті, виступав у театральних постановках. Така активна участь у культурному житті лише зміцнювала в ньому художню свідомість.

Закінчивши інститут, Іздрик повернувся до рідного краю і працював інженером: спочатку на заводі автоматизованих ливарних машин в Івано-Франківську (1984–1986), а згодом — у Калуському науково-дослідному інституті галургії (1986–1990). Але ці роки стали для нього не стільки технічним, скільки творчим випробуванням.

Народження “Четверга” і прорив у літературі

1989 року стартував амбітний і водночас бунтівний самвидавчий проєкт — журнал “Четвер”. Перші випуски Іздрик видавав самостійно, а вже з 1990-го долучив до справи Юрія Андруховича. Так народився культурний дует, який на десятиліття вперед окреслив нові горизонти української літератури. Саме навколо “Четверга” почала формуватися своєрідна літературна школа, стиль якої був не просто модерністським — він був метафізичним, іронічним, багатовимірним.

Початкові тексти Іздрика з’являлися у самвидавних випусках “Четверга” і польського журналу “Відрижка”. Їхня новизна, експериментальність і несподівана глибина викликали подив і... підозру. Деякі літературні оглядачі навіть припускали, що Іздрик — вигаданий персонаж або псевдонім Андруховича. Та це лише підкреслювало близькість між авторами й спільну ідею творчої гри, обміну образами, сюжетами, стилями, що стали візитівкою “станіславського феномену”.

Малярство та повернення до слова

У 1990–1994 роках Іздрик тимчасово відкладає літературну діяльність, аби повністю присвятити себе живопису. Його роботи експонувалися в численних виставках, і досі залишаються в колекціях поціновувачів у різних куточках світу: Україні, Польщі, Німеччині, Австрії, Іспанії, США, Таїланді. Але слово знову кличе його до себе.

Починаючи з 1994 року, Іздрик остаточно повертається до літературної творчості. Його стиль визріває, набуває нових форм і змістів. Він співпрацює з газетою “День”, редагує журнал “Четвер”, паралельно експериментує з музикою та формою літературного висловлення.

Роман “Воццек” і нова ера в українській прозі

Справжнім тріумфом став роман “Воццек”, опублікований 1998 року. Це не просто книжка — це явище, текст-галюцинація, де сни перетинаються з дійсністю, а кожен образ зчитується на кількох рівнях. Видання викликало фурор: весь перший наклад, надрукований в Івано-Франківську, був розпроданий менш ніж за тиждень. “Книга про сни у снах” — так влучно охарактеризував її Володимир Габор.

Інші твори та експерименти

До сьогодні Юрко Іздрик — автор численних книг і проєктів: повість “Острів Крк” (1994), збірка “Станіслав і 11 його визволителів” (1996), романи “Подвійний Леон” (2000), “АМтм” (2004), есеї “Флешка” (2007), “Таке” (2009), “Underwor(l)d” (2011), “Іздрик. Ю” (2013), а також численні поетичні й культурологічні тексти, які формують нову мову розмови про мистецтво.

Сучасність: музика і життя

Сьогодні Юрій Іздрик живе в Калуші, активно працює над новими творчими проєктами. Зокрема, вже кілька років триває його колаборація з поетом і музикантом Григорієм Семенчуком — спільний музично-поетичний перформанс “DrumТИатр”, який руйнує жанрові межі й пропонує унікальну синергію слова, ритму та емоції.

Іздрик — це приклад митця, який не боїться ламати рамки, заглядати в себе і вчитуватися в тишу між рядками. Його творчість — це безперервне дослідження внутрішнього світу людини, постійне балансування між формою та змістом, між болем і красою, між абсурдом і надією.