Денис Федорович Бонковський: митець слова і музики на перехресті культур
Денис Федорович Бонковський народився 16 квітня 1816 року у мальовничому містечку Вороновиця, що тоді належало до Брацлавського повіту Подільської губернії (тепер це Вінницький район Вінницької області). За походженням він був поляком, але усе його життя нерозривно пов'язане з українським Поділлям, яке стало для нього джерелом натхнення і творчого самовираження.
Свою кар’єру він розпочав у 1834 році, працюючи канцеляристом у Новоград-Волинському земському суді. Згодом недовго служив у суді Радомисльського повіту на Київщині. Уже в 1838 році Бонковський обійняв посаду секретаря у канцелярії київського цивільного губернатора — місце престижне, але не надто надихаюче для людини творчої душі. Власне, саме літературна і музична творчість стали його справжнім покликанням.
Земний шлях Бонковського завершився 30 серпня 1881 року в Богуславі, що нині є одним із районних центрів Київської області. Цікаво, що достовірну дату і місце його смерті вдалося встановити лише завдяки ретельній праці дослідника Миколи Шудрі.
Хоча Денис Бонковський ніколи не здобував спеціальної музичної освіти, його талант був настільки сильним, що він створював пісні, які потім інші записували нотами. Він став автором як текстів, так і мелодій до багатьох відомих пісень. Серед них:
"Гандзя",
"Гей я козак, зовусь Воля",
"Нудьга козача",
"Тропак" ("Ой пішла б я на музику"),
"Там, де Горинь розіслався".
Особливої уваги заслуговує його музичне втілення вірша Тараса Шевченка "Нащо мені чорні брови", який із часом став народною піснею. Також він створив мелодію до поетичного твору І. Завадського "Де шлях чорний".
Не обмежуючись лише музичною творчістю, Бонковський активно займався перекладом. Він переніс українською мовою національні мотиви польської літератури, зокрема:
"Пісню про нашу землю" Вінцента Поля (1860),
"Заверуху. Українську повість" Томаша Авґуста Олізаровського, учасника польського повстання 1830–1831 років.
Його вклад у популяризацію українського музичного фольклору вражає. У своїй статті "Про музику народних пісень" (1869) Бонковський детально аналізував особливості народної музичної традиції, підкреслюючи глибину та багатство українського фольклору.
Твори Бонковського продовжували жити й після його смерті. Їх друкували у різних виданнях XIX і XX століть, серед яких:
"Пісні та романси українських поетів" (Київ: Радянський письменник, 1956),
"Українською музою натхненні" — антологія польських поетів, що писали українською мовою (Київ: Радянський письменник, 1971),
"Пісні літературного походження" (Київ, 1978).
Денис Бонковський залишається прикладом того, як природний талант і любов до української культури можуть творити справжні шедеври, навіть без академічної освіти. Його життя — це яскравий приклад творчої самовідданості та глибокого культурного синтезу.




