спектакль Весна і осінь Київ Національна опера України ім. Тараса Шевченка
«Весна і осінь»: історія народження балету Джона Ноймаєра
У квітні 1991 року, працюючи над хореографією до «Струнної серенади» Дворжака, в голові раптом промайнули слова: «Весна і осінь». Вони виникли несподівано — ніби легкий порив натхнення, що торкнувся під час творчого процесу. І тоді я замислився: а чи не могла б ця фраза стати назвою мого нового балету?
Колись англійський поет Джерард Менлі Гопкінс назвав свій вірш саме так — Spring and Fall. У ті ж роки, коли Гопкінс створював поезію, чеський романтик Антонін Дворжак писав свою «Серенаду». Ці дві мистецькі події, здається, перегукувались одна з одною — в емоції, у настрої, в ритмах душі.
Багатозначність назви
Фраза Spring and Fall англійською має дивовижну глибину. У буквальному перекладі — «весна і осінь», але й водночас — «стрибок і падіння», що на диво добре описує природу танцю. Ці слова наче створені для балету. Така динаміка — це основа руху в техніці Доріс Хамфрі, яка говорила про «арку між двома смертями» — момент, коли тіло відривається від землі й знову повертається до неї, не в змозі обійти гравітацію.
Але ще глибше — весна як початок, джерело, пробудження, і осінь — як занепад, завершення, падіння. Вони символізують не лише пори року, а й метафізичний цикл життя: народження й неминущість. Гопкінс, без сумніву, мав на увазі це, обираючи назву для свого твору.
Паралелі і перегуки
Поруч, у тій самій будівлі, де я працював, проходили репетиції останнього балету Ентоні Тюдора. Він створив його на музику струнного квартету Дворжака, а назвав — «Листя в'яне». Та сама суть. Можливо, це Дворжак надихнув обох нас? Можливо, музика, в якій живе і весна, і осінь, стала спільною точкою для спостережень за плином життя?
Тюдор, вже під кінець свого життя, поставив балет про юність, про кохання і весняні надії. І хоча назва його твору звучить меланхолійно, сам балет виявився легким, ніжним, іронічним — дійством, сповненим світла. Сцена — абстрактна, але наповнена природними образами: дерева, листя, квіти, дощ.
Дворжак, як і Гопкінс, глибоко відчував природу. Для одного — це були щоденні замальовки у щоденнику, для іншого — мелодії, в яких оживала природа Чехії. Усі ці деталі, уся ця уважність до навколишнього — це також «Весна і осінь».
Але не про природу
І все ж, не про природу — принаймні, не напряму — йдеться в моєму балеті. Це не алегорія на життя, не поетичне спостереження за рослинами й хмарами. Це історія про танцівника і про сам танець. Вірш Гопкінса про дівчинку, що інстинктивно сумує за тим, чого ще не усвідомлює, — не зовсім про це. Але мені близька його форма, його енергетика, його ритм.
Мова Гопкінса жива, пульсуюча. Він експериментував зі словом, з формою, зі звуком. Його поезія — це вже майже музика, вона звучить, як симфонія у словах. І саме ця музичність стала для мене джерелом натхнення. Бо рух — це мова. А музика — це рух. А мова — це музика.
Тому я і назвав балет «Spring and Fall».
Джон Ноймаєр — хореограф, якому довіряє сцена
Джон Ноймаєр — один із найвпливовіших хореографів сучасності. Танцівник із американським корінням, він майже все життя працює в Німеччині. З 1973 року він є беззмінним керівником Гамбурзького балету, а з 1978-го — очолює і балетну школу при театрі.
Його балети — більше ніж танець
У творчому арсеналі Ноймаєра — понад 200 хореографічних постановок. Він працює не тільки з класикою. Його особливість — здатність глибоко переосмислювати літературні тексти, перетворюючи їх у танцювальні драматургії. Серед новаторських підходів — симфонічні балети на музику Малера, меси і ораторії на музику Баха, Генделя, Моцарта.
Народився у Мілуокі, навчався одночасно літературі й театру, а паралельно — хореографії. Його перші спроби як балетмейстера були ще в університетському театрі. Згодом — навчання в Королівському балеті Данії, потім — робота з Штутгартським балетом.
Людина, яка виховує майбутнє
Окрім творчої роботи, Ноймаєр приділяє багато уваги вихованню молоді. Він заснував школу при Гамбурзькому балеті, а в 2011 році — ще й Національний молодіжний балет Німеччини. Сьогодні більшість артистів його театру — це вихованці саме цієї школи.
Як хореограф, він співпрацює з провідними балетними сценами світу — Лондона, Парижа, Відня, Токіо, Пекіна, Канади, США. Його запрошують найкращі трупи, а його постановки залишають слід у серці глядача.
«Я щасливий підтримати український балет»
Так говорить сам Джон Ноймаєр. І це не просто слова — це позиція. У його творчості відчувається пошук нових сенсів, глибина, відкритість до світу — цінності, які надзвичайно важливі сьогодні. Балет «Spring and Fall» — не лише про зміну пір року. Це історія про зміну внутрішніх станів, про мить, що тече крізь рух. Про людину. Про танець.
































