концерт Бетховен, Вебер: гармонія контрастів Київ 2025-12-12 18:00 Київський Будинок вчених НАН України
Бетховен, Вебер: гармонія контрастів
Київ, Київський Будинок вчених НАН України
Цей концерт — друга подія у серії, присвяченій 255-річчю від дня народження Людвіґа ван Бетховена. Цього разу солісти Національного будинку музики запрошують почути камерну музику Бетховена поруч із творами його молодшого сучасника Карла Марії фон Вебера. Обоє жили в епоху великих змін, стояли на межі класицизму й романтизму й фактично готували ґрунт для всієї музики ХІХ століття.
Документальних свідчень особистого знайомства Бетховена та Вебера немає, але відомо, що молодий Карл Марія не міг не знати про «зірку Відня» — до часу його становлення Бетховен уже був авторитетом для європейської публіки. Тож цей вечір — можливість «поставити їх поруч» у живому звучанні та відчути, наскільки по-різному вони будували свій музичний світ, залишаючись при цьому в одному стилістичному полі.
Програма концерту:
Карл Марія фон Вебер — Grand Duo Concertant / Великий концертний дует для кларнета та фортепіано, op. 48
Віртуозний, блискучий твір, у якому кларнет і фортепіано ведуть рівноправний діалог: то грайливий, то ліричний, то майже театральний.Людвіґ ван Бетховен — Соната № 5 ре мажор для віолончелі та фортепіано, op. 102, № 2
Пізній Бетховен: глибока, зосереджена музика з внутрішньою драматургією, де віолончель і фортепіано не просто акомпанують одне одному, а будують складну емоційну історію.Людвіґ ван Бетховен — Тріо № 4 сі-бемоль мажор «Gassenhauer» для кларнета, віолончелі та фортепіано, op. 11
Легший за настроєм, сповнений віденського шарму й гумору твір, де серйозний Бетховен дозволяє собі трохи іронії, танцювальності та гри з популярною мелодією того часу.
Виконавці:
Олег Мороз — кларнет
Іван Кучер — віолончель
Тетяна Войтех — фортепіано
Співставлення камерних творів Вебера та Бетховена особливо цікаве саме в такому форматі: за один вечір можна почути, як різні композитори по-своєму відповідають на ті самі естетичні виклики епохи. Вони обоє виходять із традицій пізнього класицизму, але вже тягнуться до нових акцентів — більш особистісних, емоційних, драматичних.
Хронологія творів, які прозвучать, дозволяє відчути цей рух. Великий концертний дует Вебера — це вже крок до романтичної віртуозності, де важлива не лише форма, а й характер виконавця. П’ята віолончельна соната Бетховена показує композитора в період внутрішніх пошуків: музика стає більш концентрованою, інколи суворою, але неймовірно змістовною. Тріо «Gassenhauer» додає до цього образу легкості й віденського дотепу, нагадуючи, що Бетховен умів бути не лише трагічним, а й напрочуд життєрадісним.
Зал Київського Будинку вчених НАН України з його камерною атмосферою та живою акустикою стане ідеальним простором для такої програми. Тут добре чути кожну інтонацію, подих фрази, нюанси тембру — те, заради чого люди йдуть саме на живу камерну музику.
Цей вечір буде цікавим і тим, хто давно любить Бетховена, і тим, хто тільки знайомиться з камерним репертуаром: контраст двох композиторів, різні склади інструментів і зміна настроїв протягом концерту створять відчуття цілісної, але дуже динамічної музичної подорожі.


















