спектакль 5 Танго Київ Національна опера України ім. Тараса Шевченка
«5 танго» Ханса ван Манена: ритми П’яццолли, що торкаються серця
Балет «5 танго», створений Хансом ван Маненом у 1977 році на музику геніального Астора П’яццолли, давно став візитівкою сучасної балетної сцени. Цей витвір не просто прикрашає репертуар провідних театрів світу — він буквально живе на сцені, вібрує кожною клітинкою разом із музикою.
У цій постановці ван Манен дозволив собі несподіване — відійшов від традиційних елементів танго, як-от характерні високі підбори, й замінив їх на класичні пуанти. Цим кроком він створив абсолютно новий синтез: чуттєвість аргентинського танго, вишуканість бального танцю та дисципліну балетної техніки сплелися в одне ціле, де кожен рух ніби виростає зі звуку П’яццолли.
Це не просто історія, розказана через танець — це стан, момент, мить емоції, що переходить у форму. У його хореографії вловлюється характерна пульсація міста, тривога серця, туга і пристрасть, що стікають із кожною нотою.
Ханс ван Манен: хореограф із власним почерком
Ім’я Ханса ван Манена сьогодні звучить з повагою в балетних колах по всьому світу. Його не дарма називають класиком сучасного танцю, хоча його творчість постійно руйнує кордони між стилями. Він одним із перших наважився поєднати академічний балет, модерн і новітні техніки в єдиний організм руху, в якому немає зайвого. Його стиль — це простота, доведена до досконалості, геометрія емоцій, що виливається у вивірену до міліметра пластику.
Здається, кожен його балет — це маленька математична формула, де кожна лінія тіла — необхідна, а жодна деталь не випадкова. Його творчість позначена численними нагородами, серед яких:
- Премія імені Соні Гаскелл (1991),
- Орден Оранських-Нассау з рук самої королеви Нідерландів (1992),
- Німецька Tanzpreis (1993),
- Міжнародна премія Джино Тані у категорії «Танець» (1997),
- «Архангел» — відзнака Единбурзького фестивалю (1998),
- Премія «Еразм» (2000),
- Benois de la Danse «За життя в мистецтві» (2005).
Коли йому виповнилося 75, його відзначили званням Командора Ордену Нідерландського Лева. Того ж року започаткували фестиваль на його честь. А ще — ван Манен є пристрасним фотографом, і його роботи виставляються у світових галереях.
Київська постановка: від серця до серця
Ідея перенести «5 танго» на сцену Національної опери України належить Олександру Жембровському — колишньому солісту Нідерландського національного балету й киянину за походженням. Саме він звернувся до ван Манена з пропозицією показати цей шедевр українській публіці. І отримав від хореографа щиру й миттєву згоду.
«Я зробив це не тільки тому, що нині багато хто намагається підтримати Україну. Мене вражає, як українці тримаються, як живуть — ніби нічого не сталося. Це неймовірно», — ділиться враженням Ханс ван Манен.
У рамках співпраці Нідерландський національний балет передав оригінальні костюми для виконавців з Києва, і ця передача стала символічною — немов жест солідарності та підтримки.
«Ми хочемо підняти настрій і дух. Дати можливість хоча б на 30 хвилин забути про війну — глядачам, і самим артистам. Важливо, щоб вони відчули: те, що вони роблять, має сенс», — каже Олександр Жембровський.
Танець — мова, що об’єднує
Для Ханса ван Манена балет завжди був і лишається не просто мистецтвом руху, а універсальною мовою, що здатна об’єднувати людей у найтемніші часи. І нинішня прем’єра «5 танго» в Києві — ще одне підтвердження цього. Коли не вистачає слів — танець говорить замість них. Коли душа втомилася — музика й рух піднімають її з колін.
«5 танго» — це не просто постановка. Це акт підтримки, мистецький жест любові й сили. І водночас — ще один доказ того, що навіть у буремні часи танець не мовчить. Він звучить. Говорить. Живе.


























